DESIGN

Blogger Tour Stockholm #2 – Fair Highlights

I sidste uge var hele blogger gruppen i Stockholm og vi var selvfølgelig også forbi selve Stockholm Furniture Fair. Stedet hvor detailhandlere, bloggere, designentusiaster og medierne alle jagter den næste store ting. Design messer er uden tvivl medvirkende til design branchens succes. Vi knokler alle rundt og hyper de brands, designer og produkter vi finder interessante, hvilket i sidste ende, stort set altid er de samme.

Mit forhold til design messer er lidt som et vanskeligt kærlighedsforhold, op og ned i følelsesregistret! Jeg ankommer altid målrettet og fast besluttet på at denne gang skal være anderledes, men jeg ser mig selv gå rundt på må og få. Jeg taber ret hurtig interesseren. Virksomhederne bliver bedre og bedre til at iscenesætte sig selv og sine stande. De bliver større og flottere, det skal de have. De første par dage er alle travle, hektiske og fuld af energi, men efter blot et par dage, siver luften af ballonen. Det er ikke usandsynligt, at man ser udstillerne sidde på standen hængende over deres mobiltelefon med et lettere ”just kill me now”-udtryk i øjnene.

Jeg havde store forventninger til SFF i år – og mange løftede også baren, mens andre, igen med stor tydelighed, havde sat lidt for meget fart på produktionen af prototyper, som blot gav produkterne et yderst uheldigt udtryk. Nedenfor en række billeder og indtryk fra messen.

//

Last week, the whole blogger group were in Stockholm and we were of course also pass the Stockholm Furniture Fair. The place where retailers, bloggers, design enthusiasts and the media all are chasing the next big thing . Design fairs are undoubtedly contributing to the design industry’s success. We all run around hyping the brands, designs and products we find interesting, which at the end of the day, almost always is the same things.

My relationship with design fairs is a bit like a difficult love affair, up and down the gamut of emotions! I always arrive focused and determined that this time has to be different, but I see myself walking around at random. I lose interest pretty fast. The brands are definitely getting better and better to stage themselves and their stands. They get bigger and nicer, that I’ll give them. The first few days everyone seems very busy, hectic and full of energy, but after just a few days, the air is leaking from the balloon. It is not unlikely that you see exhibitors sit on the stand hanging over their mobile phone with a slightly “just kill me now” look on their face.

I had high hopes for SFF this year – and many also raised the bar, while others, again, quite clearly had made their prototypes a little too fast, which just gave the products a most unfortunate expression. Below some pictures and impressions from the fair.

 

Photos by Riikka Kantinkoski and me.

Bungalow5 Bloggertoursthlm Photo by Riikka Kantinkoski 001

Bungalow5 Bloggertoursthlm Photo by Riikka Kantinkoski 002

Bungalow5 Bloggertoursthlm Photo by Riikka Kantinkoski 003

Bungalow5 Bloggertoursthlm Photo by Riikka Kantinkoski 004

Bungalow5 Bloggertoursthlm Photo by Riikka Kantinkoski 005

Bungalow5 Bloggertoursthlm Photo by Riikka Kantinkoski 006

Bungalow5 Bloggertoursthlm Photo by Riikka Kantinkoski 007

Bungalow5 Bloggertoursthlm Photo by Riikka Kantinkoski 008

 

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply
    Steffen
    February 14, 2014 at 13:52

    Synes det er synd og skam, at design medierne, specielt de danske er så konservative (dette er pænt sagt) og kun omtaler de faste 10-15 brands/designere, hvilket jo ikke ligefrem fremme branchen og udvikling af nye designs, da de unge og nye ikke får noget omtale.

    På den måde får vi aldrig nogen nye design klassikere og det bærer en stor del af skylden for, at alle danske hjem ligner hinanden, da forretningerne kun hiver det hjem som bliver omtalt, hvilket er endnu en del af den onde cirkel, da man så kun kan købe det som alle andre har.

    • Reply
      Interiorwise
      February 15, 2014 at 16:09

      Steffen, da jeg læste dit indlæg var min første tanke – endelig!! Jeg har det helt på samme måde og mærker det også i blogverdenen – jeg forsøger ikke at falde i den mainstreame for at kapre følgere, men holde fast i det utraditionelle, det skæve og meget gerne de nye!! Send mig meget gerne inputs!! Og så lige til posten her, jeg aner dog nogle små juveler, som kunne trækkes ind i et rigtig fedt og personligt hjem 🙂

      • Reply
        Kristian Hede
        February 17, 2014 at 12:58

        Synes måske ikke at problemet er så stort som I giver udtryk for. Man skal ikke skrabe ret meget i overfladen for at finde mere nyskabende designere/produkter. For eksempel synes jeg at GamFratesi er langt de mest spændende designere for tiden. Uanset om man mener at de er for udbredt eller ej.

        Når det er sagt, synes jeg også at de store danske brands laver spændende ting for tiden. Normann har lanceret en masse produkter af Simon Legald, allerede mens han studerede og efter hans opstart som selvstændig. Det må man da kalde både modigt og nyt.
        HAY samarbejder med nogle af de vigtigste designere i verden, og MENU har genfødt sig selv over de sidste par år med produkter af både nye og rockstar-designere 🙂

        • Reply
          Steffen
          February 17, 2014 at 14:28

          Har du været i københavnsk/dansk møbelforretning fornylig?

          De har alle stort set det samme, der er masser af talent, man ser dem bare aldrig, hvilket er der hvor problemet ligger.

          Det er først fornylig, at de store spillere er begyndt, at lave nye designs, hvilket åbenbart ikke havde været nødvendigt indtil, da folk var tilfredse med de gamle travere.

          Hay, Normann, Gubi og Menu er store brands, som folk kender og kan sælge sig selv på “det er dansk”. Det sjove er så bare, at Jamie Hayon, Hee Welling, Gam Fretesi, ikke er danske, så hvilken forskel ville det gøre, hvis man tog chancen og hev nogen ukendte danske og udenlandske talenter ind, som ikke havde Fritz Hansen (som så er ejet stor kaptal fond), Bestseller etc. i ryggen?

          Norske Kristine Five Melvær, Tyske Supergrau, Engelske Dare Studios eller for den sagsskyld faderen af Brasiliansk modernisme Sergio Rodrigues (jeg kunne blive ved), laver noget rigtig lækkert design, man man hører bare aldrig om dem, da det hele går op i Svane stole, About a Chair og Stelton kander.

          • Interiorwise
            February 17, 2014 at 15:48

            JEG har været hele runden (i grove træk) i de københavnske design/møbelforretninger – og jeg må igen give Steffen ret, det er virkelig kedeligt! Jeg kan godt se, hvad du mener Kristian, der er mange guldkorn imellem, men jeg oplever, at de bliver dræbt i en masseproduktion – når man opdager, hvad den generelle befolkning kan lide går der fuldstændig inflation i både design, farve, form og udtryk, som så kommer i alle afskygninger! Jeg tager ofte på rundtur i blogverdenen og det er faktisk lidt svært at skelne den ene fra den anden – Jeg er virkelig tilhænger af mere mod til at skille sig ud!

  • Reply
    Kristian Hede
    February 18, 2014 at 00:54

    Jeg er 100 % enig med dig. Der er virkelig langt mellem de inspirerende boligforretninger.
    Og som nyudlært møbeldesigner, ville jeg også ønske at kreativiteten var lettere at sælge. Sådan er det bare desværre ikke.
    Danskerne har en uundgåelig tendens til at hænge sig i klassikerne fra 50’erne til 70’erne. De holder i længden for dem. Både i kvalitet, stil og ikke mindst anseelse.
    Man må bare erkende, at de danskere der har penge til kvalitetsmøbler, ofte vælger konservativt, når de indretter deres hjem. Derfor kan det være svært at skabe en forretning der kan leve af de nye og mere eksperimenterende designs.

    Hay startede med at samarbejde med danske designere. Blandt andre Louise Campbell.
    Normann ved jeg ikke hvordan startede, men ikke desto mindre har de oppet sig.
    Gubi startede med at købe rettigheder til internationale klassikere, men har også bidraget med nye designs fra blandt andre GamFratesi (Hvoraf halvdelen, Stine Gam faktisk ER dansker)
    Efter min mening er Menu ikke et brand der læner sig tilbage, og hviler på designtraditionen. De har samarbejdet med Norm Architecs (som ingen vidste hvem var, før de tegnede for Menu), og lige lanceret en hel møbelkollektion, der også er tegnet af ret unge designere.

    Det sjove er, at vi er helt enige. Desværre må vi nok bare erkende, at det er svært at finde marked for uprøvede navne i Danmark. For vi har masser af talent der bliver overset. MASSER!

    btw, Hee Welling er også dansker.

    • Reply
      Steffen
      February 18, 2014 at 01:24

      Ved godt Hee Welling er dansk, aner ikke hvorfor den kom med ind i klumpen.

      Jeg har oplevet flere eksempler på designs, som ikke kunne sælges i dk/Europa, da de var til knyttet et ikke europæisk brand og magasinerne ville heller ike rører dem, men da designet blev slogt til et stort europæisk brand, så kunne folk ikke få hænderne ned, sjovt.

      Problemet er som sagt lidt dobbelt, da den ene læner sig op af den anden og omvendt, så længe magasiner som bobedre, bolig magasinet etc., ikke kommer videre så gør butikkerne heller ikke og så længe indkøbere ikke tør friste hr og fru Hansens eventyrlyst, så skriver magsinerne ikke om dem.

      Keg er overbevist om, at vi har tabt mindst en generation designklassikere pga. Konservativ adfærd, det skulle helst ikke ske igen.

      En oplagt mulighed for, at fremme unge talenter vil være, at kopiere brasilianske Casa Cor etc. Og lave en messe årligt, hvor (indretnings) arkitekter, designere, brands får lov til, at folde sig ud og hvis hvad de kan i og vise det bedste af det nye på en anden måde end salgsmesserne.

      • Reply
        Allan
        February 19, 2014 at 09:13

        Man kan da heller ikke vende ryggen til jer et øjeblik uden der går sladderklub i den. Men vi jo hurtigt blive enige om, at vi grundlæggende er rimelig enige. Det er en skam, at flere unge designere ikke får større anderkendelse for deres arbejde, hvilket jeg jo også har skrevet mange gange før. De seneste par år har dog været bedre, både med Norm, Cecilie osv. Jeg var også ret begejstret for at se Trip Trap samarbejde med Christina Liljenberg Halstrøm.

        Jeg tror også I vil blive glade for min ny serie af blog indlæg, som er på trapperne, kaldet #lovelocal – her kommer der bestemt også fokus på nye designere.

        Ps. jeg er glad for at se, at I tager jer tid til at kommentere og ikke mindst rent faktisk læser hvad jeg skriver.

    Leave a Reply to Steffen Cancel Reply