LIFE

Børge Mogensen 100 år

Jeg blev nærmest helt mundlam (og der sker sjældent), da museumsdirektøren på Trapholt kontaktede mig en november morgen. Hun spurgte, om jeg ville holde åbningstalen til deres nyeste udstilling om Børge Mogensen.

Jeg fik erklæret udstillingen for åben og heldigvis grinede folk de planlagte steder ved min tale. Det var en stor dag for mig. Nederst, kan I hvis I har lyst, læse talen.

//

I was completely speechless (and that rarely happens), when the museum director at Trapholt contacted me a November morning. She asked if I would do the inaugural address at their upcoming exhibition about Børge Mogensen.

The exhibition was declared open and luckily people were laughing at all the planned places in my speech. It was a great day for me.

Below, you can if you like, read the speech – in Danish only though!

Bungalow5 opening speech Trapholt

b_rge_mogensen._fotograf_villy_lund

 

Åbningstale Børge Mogensen 100 år Trapholt

Jeg er sikker på at Børge og jeg kunne have været rigtig gode venner og faktisk også gode uvenner. Vores ligefremhed, at sige tingende som de er uden at pakke dem ind og ikke være bange for hvad andre tænker. Vi ville sikkert gå hinanden på nerverne. Vi kunne sikkert diskutere i det uendelige. Men alligevel kunne vi sikkert også lære af hinanden, hjælpe og udfordre hinanden og ikke mindst stille os kritiske overfor alt og alle.

For Børge Mogensen var det altid møblets sammenhæng med livet i boligen, der var det afgørende.

Sofasæt behøver ikke at ligne skinker fyldt med vand. Hvorfor stoppe en lille lejlighed til randen med tunge og upraktiske møbler, når det er muligt at investere i skabe og borde, der både er lette og så snildt fremstillet, at de kan rumme mere og bruges i flere sammenhæng?, som han sagde. Og det aspekt opfylder rigtig mange af hans møbler da også, men at kalde hans møbelserie i teak, Boligens Byggeskab for let og en af hans bedst kendte møbler, nemlig Tremmesofaen for praktisk, er lige at strække den.

Et reolsystem, der fylder en hel væg og som appellerer til at blive fyldt ud med bøger, gør ikke meget for at en lille lejlighed skal virke mere rummelig.

Og at Tremmesofaen ikke var en stor sællert, da den først blev præsenteret forstår jeg faktisk godt, men at Fritz Hansen og nu Fredericia Furniture har formået at vende det, er mig en gåde. Uanfægtet hvor smukt et håndværk den er, så er 40.000 for en sofa man sidder så dårligt i, godt nok ikke praktisk.

50’erne og 60’erne er trendy som aldrig før. Flere og flere danske brands kigger tilbage i de gamle designeres tegninger og relancerer igen og igen de gamle klassikere. Og vi elsker det! Ikke kun i Danmark, men hele verden, klappes der i hænderne over de såkaldte nye designs fra de danske arkiver.

Hvad er det ved fortidens designs, der 60-70 år efter stadig kan vinde internationale designpriser og få os, forbrugerne, til at juble igen og igen? Alle vil have klassikerne! Mange bruger gerne mange penge på indretningen, men vi vil også gerne være sikre i vores valg. Tidløst design og kvalitet, som vi ved også holder om 10 år.

Op gennem halvfemserne og endda ind i 00’erne kunne man finde den ene syverstol efter den anden til storskrald og var man ekstra heldig kunne man på Lauritz.com købe Jacobsen, Wegner og Mogensen møbler for en slik. Hvad ændrede sig? Og hvor længe bliver det ved?

Jeg kan dog lidt provokerende sige, at så længe, de nye danske designtalenter kan tælles på meget få hænder, ligeså længe vil vi blive ved med at vende tilbage til fortidens designeres mesterværker.

Jeg er  dog ikke et øjeblik i tvivl om at havde Børge Mogensen levet i dag, så havde han med garanti været stolt over livsdueligheden i sine møbler og ikke mindst hvor elsket hans møbler er blevet. Hans beskedne mål var jo at frembringe ting, der kunne tjene mennesket, placere mennesket i hovedrollen i stedet for med djævlens vold og magt at tilpasse mennesket til tingene.

Jeg håber ikke Mogensen bliver ligeså overeksponeret som de andre. Mogensen har nok, og heldigvis, stået lidt i skyggen af både Jacobsens og Wegners mange allesteds kendte design. Som begge på trods af nypriserne i dag, er gået hen og blevet hvermandseje. Måske det i virkeligheden er til Mogensen bedste, for hvem gider ligne alle de andre og allerværst, at være som alle andre? Vi bliver hver dag bombaderet med nye og gamle designs i de danske boligdesign medier, og alligevel, bor vi nærmest alle ens. Sort, hvid og grå er alt dominerende og ingen har snart fantasi til andet end at placere 8 hvide Eames stole rundt om Piet Heins Elipse bord.

Mogensens sofaer og lænestole er ikke synderlig lette og moderne i forhold til udtrykket i dag og appellere nok mere til Mærsk og gamle historiske offentlige bygninger, men når hans noget mere forbrugervenlige designs for FDB møbler bliver relanceret af COOP igen er faren for overeksponering bestemt indenfor rækkevidde.

Desværre handler det selvfølgelig også om at smede mens jernet er varmt. For vil vi også have de gamle designeres arbejde indenfor vores døre i næste årti? Eller vinder de nye danske designere, som Norm Architect, Cecilie Manz, Space Copenhagen og Kasper Salto, blot for at nævne et par, endelig vinde kampen imod fortiden store designere.

Forskellen på de nye og gamle møbler, er holdbarheden. De nye designeres værker er i den grad underlagt hårdt pres på produktionsomkostningerne, hvilket ofte gør at materialevalg og dermed holdbarheden ikke er som i de gode gamle dage.

Det er ikke tilfældet for Mogensens møbler – de skal bruges. De skal leves med. De bliver kun smukkere og smukkere. Selvom han selv mente hans møbler var lette, så tror jeg på, at grunden til hans nutidseksistens, netop er modsat. At hans møbler fylder. De er gedigne. Og efterlader brugeren med en ægthed og når man lader sig synke ned i den Spanske stol forstår man pludselig hvorfor Mogensen ikke var begejstret for store sofagrupper – for den spanske stol stjæler alligevel al opmærksomheden.

You Might Also Like

9 Comments

  • Reply
    Dianna Sørensen
    January 24, 2014 at 21:27

    Sejt gået Alan. God tale og hvilke ære.
    Hav en dejlig weekend.

    /Dianna

    • Reply
      Allan
      January 26, 2014 at 10:07

      Mange tak… og i lige måde!

      • Reply
        Kirstine Vestergaard
        January 31, 2014 at 02:26

        Hej Allan,
        Vil du sende mig en mail på info@haus.dk
        att. Kirstine.
        Jeg har lige en ide´ jeg gerne vil vende med dig. Mangler kontakt info på dig. På forhånd tak , Kirstine

  • Reply
    Modest luxury | wooden furniture - Observatory blog
    June 8, 2017 at 20:44

    […] credit goes to (in order of appearance) cphfilmcompany.dk, bungalow5.dk, schalling.se, vlada-misha.com, leibal.com, 1stdibs.com, leibal.com, thefutureperfect.com, […]

  • Reply
    Stumbled the concept – Observatory
    June 12, 2017 at 20:29

    […] credit goes to (in order of appearance) cphfilmcompany.dk, bungalow5.dk, schalling.se, vlada-misha.com, leibal.com, 1stdibs.com, leibal.com, thefutureperfect.com, […]

  • Reply
    temp Modest luxury - Observatory
    June 14, 2017 at 14:36

    […] credit goes to (in order of appearance) cphfilmcompany.dk, bungalow5.dk, schalling.se, vlada-misha.com, leibal.com, 1stdibs.com, leibal.com, thefutureperfect.com, […]

  • Reply
    Japanese by heart - Observatory
    June 14, 2017 at 21:22

    […] credit goes to (in order of appearance) cphfilmcompany.dk, bungalow5.dk, schalling.se, vlada-misha.com, leibal.com, 1stdibs.com, leibal.com, thefutureperfect.com, […]

  • Reply
    Modest luxury of wooden furniture - Observatory
    June 16, 2017 at 13:41

    […] credit goes to (in order of appearance) cphfilmcompany.dk, bungalow5.dk, schalling.se, vlada-misha.com, leibal.com, 1stdibs.com, leibal.com, thefutureperfect.com, […]

  • Reply
    1-modest-temp - Observatory
    June 17, 2017 at 23:10

    […] credit goes to (in order of appearance) cphfilmcompany.dk, bungalow5.dk, schalling.se, vlada-misha.com, leibal.com, 1stdibs.com, leibal.com, thefutureperfect.com, […]

  • Leave a Reply