LIFE

Designer kopier

Den anden dag dukkede der igen en reklame op på Facebook for replika lamper og møbler, firmaet lader vi være ukendt, men de reklamerede på dansk! De har ikke alene ingen skrubler med at producere kendte designikoner uden licens men de havde sågar snuppet virksomhedernes billeder til deres annoncering. Siden har endda en anmeldelsesside, så folk der har købt disse kopier kan anmelde produktet, en skriver, at han ikke er tilfreds med udførelsen og materialet, no shit sherlock, du får jo hvad du betaler for!

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan en side som den kan have over 5.000 likes? Hvad sker der? Hvorfor synes nogen det er ok at købe kopier? Jeg ser det som sidestillet med at stjæle, synes de samme folk også det er ok? Hvad siger I?

Photo: Fritz Hansen‘s 7’er stolen, måske den mest kopiet?

Designer Copies

The other day yet another advertisement appeared on Facebook for replica lamps and furniture, I wont name the company, but they advertised in Danish! They not only have no scruples producing well-known design icons without a license but they had even stolen the same companies lifestyle and product images for their advertising. The site even have a review page, so people who bought copies can report their products, one writes that he is not satisfied with the material, no shit sherlock, you’ll get what you pay for!

I simply do not understand how a page like this can have over 5,000 likes? Why? Why do some people think it is okay to buy copies? I see it, as being equivalent to stealing, do the same people think that’s okay also? What do you say?

You Might Also Like

24 Comments

  • Reply
    Louise F
    September 27, 2012 at 12:26

    Jeg vil ha’ den ægte vare eller ingen vare. Jeg har prøvet at sidde på en kopi 7er på et museum (?!) i London og lad mig bare sige det – det er altså IKKE det samme som at sidde på min ægte 7er. Vi har ikke millioner stående i banken og som småbørnsfamilie på su og dagpenge så er økonomien heller ikke prangende. Men vi sparer sammen til en spisebordsstol af gangen, selvom vi kunne købe 5 kopier for samme pris. Men glæden over at se vores hårdtopsparede kroner blive til en smuk stol er så meget større tror jeg. Ville ønske at kopisælgerne fik forbud mod at reklamere på dansk, men er samtidig for det frie marked. Håber bare at folk vil bruge deres sunde fornuft i stedet. Og så købe brugt hvis de ikke har råd til nyt.

  • Reply
    Thea Madsen
    September 27, 2012 at 13:06

    Jeg kunne ikke være mere enig! Kan man lide designet – så køb originalen!!

  • Reply
    Pixels & Poesi
    September 27, 2012 at 13:35

    Det jeg forstår allermindst, er folk der aldrig kunne finde på at købe en kopitaske, ikke har nogen problemer med at købe kopimøbler. I min verden er det godt det samme.

  • Reply
    Steffen
    September 27, 2012 at 13:36

    Uhhh…. Det er en af mine kæpheste, jeg kan simpelthen ikke have det. Hvis du ikke har råd til, at købe et æg, så køb noget andet, det er ikke fordi der er mangel på godt design.

  • Reply
    Pernille
    September 27, 2012 at 13:44

    Fuldstændig enig!! Det er en skændsel for vores mange fantastiske designere og deres arbejde! Tror, det må være en flad fornemmelse at få en skal – en kopi – hjem i stuen. Den ser ud af noget, men er i virkeligheden ingenting, og de ved ejerne jo godt selv. Er helt enig med Steffen – der er masser af fedt og lækkert design i alle prisklasser – og følelsen af at købe noget, man har sparet op til gennem længere tid, er så meget desto skønnere end at købe en billig (og dårlig) kopi.

  • Reply
    Pernille Aaskov Nielsen
    September 27, 2012 at 15:30

    Enten eller…. Ville aldrig nedlade mig selv til at købe kopidesign. Så hellere undvære.

  • Reply
    lone
    September 27, 2012 at 15:37

    Som designer kan jeg kun sige selv sige at det er sørgeligt. Sørgeligt at der findes så mange mennesker som nasser på andres gode ide.
    Det vigtigste & mest besværlige arbejde med design er at få nedbragt din ide på papir, derefter lavet en prototype & så finde ud af om det kan sættes i produktion & om det kan holde en fornuftig pris.

    Den næste store ting & nok den vigtigste er så om der er købere.
    Kan man få alle disse ting til at gå op, det et godt design.
    Det er sgu’ da ikke svært at “nappe” andres ideer, det er plat & grådighed.
    Så herfra no likes just DISLIKE
    shame on copycats

  • Reply
    Gry Holmskov
    September 27, 2012 at 15:45

    Desværre er det “money, that makes the world go round”. Jeg ser ingen grund til at kopiere, ej heller indlade sig på at have med et marked; læs design, at gøre, hvis man ikke selv har fantasi og nerve til at komme op med noget originalt. Stregen og sjælen kan ingen stjæle fra en. De kan blot lukrere på navn og produkt, og hvis man som designer er kreativ nok, finder man blot på noget nyt – det er her kopisterne taber – ikke penge, men ansigt!! Det er for mig det værste at tabe.

  • Reply
    Rasmus Stabell
    September 27, 2012 at 15:47

    Jeg er enig mht. Design kopier.. Håber i har samme stramme mening inden i liiiige deler jeres nyindkøbte CD med vennerne ?

  • Reply
    Ninna
    September 27, 2012 at 23:13

    Desværre er det ikke helt så enkelt, og det gælder ikke kun møbler. Jeg købte en taske på nettet, som ikke en gang var særlig billig. Ikke noget specielt navn. Senere fandt jeg ud af, at det var en tro kopi af en ikke så kendt Mulberry. Det var bare så ærgerligt.

  • Reply
    Julie P.
    September 28, 2012 at 07:42

    Jeg ved ikke lige med den omtalte side, men det er ikke ulovligt at købe kopier fra England. Det er kun ulovligt at sælge det igen i DK. Jeg er selvfølgelig enig i at originalen er fedest og helt sikkert også mest holdbar, men altså, vi kan jo ikke alle sammen have råd til eames stole og Wegner sofaer. Men derfor behøver vi jo ikke gå glip af det fede design. Jeg kan slet ikke forstå denne post. Har man råd til at købe en original skal man da bare være lykkelig for det og ikke skamme på folk som ikke har.

    • Reply
      Julie P.
      September 28, 2012 at 08:12

      Designeren skal være død for 40 år siden for at det er lovligt at producere kopier i England og 60 år i DK, så mon ikke der også er danske firmaer som kommer til at lave kopimøbler i fremtiden.

      • Reply
        Steffen Rosberg
        September 28, 2012 at 13:55

        I england er ophavsretten forældet, når designet er 25 år gammelt og i Danmark er det 70 år efter designer/kunstnerens død.

        Så i realiteten kan du lave et design i dag og om 25 år, så er det slut med, at blive betalt for det også selv om du stadig er i live, det tvivler jeg på, at du vil synes var optimalt.

        Problemet ligger også i, at Fritz Hansen f.eks. ejer rettighederne til, at producere og distribuere AJ design og gør det efter de originale forskrifter fra designeren og de betaler samtidig designerens efterkommere royalties for designet, det gør kopimøblerne producenterne ikke.

        Som Jeg skrev tidligere, så er der ingen grund til, at gå ud og købe en kopi af et gammelt design, nu der findes en masse nulevende dygtige designere, der laver møbler der er til, at betale.

        • Reply
          Julie P.
          September 28, 2012 at 16:42

          Det er mig der ikke har helt styr på tallene, men det ændre ikke det vigtigste i denne debat: det er IKKE ulovligt, og jeg synes det er meget forkert at sidestille det at købe kopier med at stjæle. Lovgivningen er nu engang som den er, og så er det da ligemeget om jeg (eller en designer) ikke synes det er fedt, at man under nogle omstændigheder må lave kopier efter 25 år – måske er det den danske lov som burde ændres, så danske firmaer kunne tjene nogle af pengene i stedet for de engelske?

          Mon ikke Fritz Hansen overlever? Mister de et par kunder, ja måske, men dem som virkelig gerne vil (og kan) købe deres møbler går nok ikke ud og køber kopier istedet. Og efterkommerne, jeg tvivler på, at de sidder og klager over de håndøre de mister; fra folk som ikke gør andet end nyde godt af (og det helt lovligt) nogle fantastiske designs.

          Der er heldigvis mange designs der er til at betale, men dem der ikke er, dem kan man måske få som kopi – og fred være med det.

          • Steffen Rosberg
            October 10, 2012 at 13:37

            Vi kan vende det på den her måde, laver dem der laver kopierne nyt design og hvis alle købte kopier, hvordan får designerne, så mad i køleskabet, når de ikke bliver betalt for deres arbejde?

    • Reply
      lone
      September 29, 2012 at 18:57

      Spørgsmålet lød om det er i orden at man bare kan kopiere andres design & sælge det som om det var orginalen. Ikke om man synes folk der vælger at købe kopierne skal “hetzes”. Det er jo noget folks egen moral, selv afgør, om man vil støtte et kopiforetagende eller evt.en hårdtarbejdende designer, for tro mig det er de fleste designere/ formgivere, selv når de får deres navn slået fast. Tag nu sådan en som Gry Holmskov, som har også har givet sin mening til kende her. Hun har taget en lang udd. lavet nogle fede designs, som jeg er overbevist om har taget lang tid. Er det så i orden når designet er klappet & klart at jeg bare “låner” ideen, måske fjerner et par af orginal detaljerne & derefter sælger den for 1/2 pris….
      Øh nej, det synes jeg ikke & har man ikke pengene til eames eller wegner eller holmskov, så køb noget andet. Så længe man støtter op omk. kopiering vil der være et marked for det & det marked underminerer dem som fik ideen & som for dem er deres levebrød.
      Moralen i alt dette er ; hvor blev den af, altså moralen er den også blevet kopieret, så den slet ikke kan kende forskel på rigtigt & forkert.

      • Reply
        lone
        September 29, 2012 at 19:06

        nb. fritz hansen overlever sikkert, men er du klar over hvilken økonomi der er i sådan et firma, folk der skal have løn, husleje, betaling af messestande, produktfotos osv osv. Kan fortælle dig det er rigtige store beløb det drejer sig om, for at drive en stor virksomhed, selv i nedgangstider skal der penge på bordet, så hver en krone er vigtig.

  • Reply
    Lene Mørk Blaabjerg
    September 28, 2012 at 16:58

    Det er bare det laveste! Hvis man ikke gider spare sammen til en original – så køb dog noget andet i stedet for! Hvori ligger æren når man køber en kopi?! Det er så tydeligt, eksempelvis når man kigger Louis Vuitton tasker, når de har plastik lynlås = fake, samt meget mere. Det er da slet ikke cool at have kopier…

  • Reply
    Mariejoost
    September 29, 2012 at 23:35

    Jeg er enig med Julie p. I det meste. Jeg kan ikke se der er noget galt i det så længe det er lovligt. Dem som har råd til originalen køber den. Hjemme hos mig fx. Som kun har 500kr til mig selv om måneden til sjov og ballade og divs. Tøj og bolig ting. Der vil altså være langt til en eames

  • Reply
    Nanna Hansen
    October 1, 2012 at 16:36

    Jeg synes, at det er helt i orden at købe en kopivare, så længe det er ovligt. Lene Mørk Blaabjerg skriver “Hvori ligger æren når man køber en kopi?!” For mig at se, er der ikke mere ære i at købe en original frem for en kopi. Det er da ikke en ære at bruge 30.000,00 kr. på en stol? Vil det sige, at jeg ingen ære har, fordi jeg ikke køber en original stol til 30.000,00 kr? Køber nogle af jer ikke tøj fra Hennes & Mouritz? Dette er også tøj, som er MEGET inspireret/kopieret fra kendte tøjdesignere. Pernille skriver “Den ser ud af noget, men er i virkeligheden ingenting, og de ved ejerne jo godt selv.” Hvem bestemmer, at en kopivare ikke ser ud af noget, men at en original gør? Nogle kopivarer kan du slet ikke se er kopier, så må de jo se ud af det samme, ikke? Det er dem, som køber originalerne, der mener (og måske bliver nød til at mene det, for at retfærdiggøre for sig selv, at bruge så frygteligt mange penge på møbler), at en original ser ud af noget, men at en 100% vellignende kopi er ingenting. Et møbel eller tøj eller interiør kan ikke være ingenting.

    Jeg tror ikke jeg ejer et kopimøbel eller en kopitaske. Jeg vil dog heller aldrig i mit liv bruge 15.000,00 kr. på et sofaborf fx. Jeg synes egentligt ikke at I er cool eller har lækker stil, fordi I køber originale møbler. Det er sammensætningen og det personlige udtryk, der for mig forklarer god stil.

  • Reply
    Allan
    October 10, 2012 at 11:16

    Der lidt nyt om emnet: http://www.b.dk/nationalt/du-maa-vente-29-aar-paa-en-lovlig-aegget-kopi

    • Reply
      Steffen Rosberg
      October 10, 2012 at 13:33

      Det lyder godt, var også på tide.

  • Reply
    Janus Smith
    November 20, 2016 at 17:49

    Kan godt forstå at du er irreteret Allan og det er også forkert at stæle andres design. Men Tag fx Fritz Hansen, de har flyttet alt deres produktion til Polen (http://www.b.dk/kommentarer/fritz-hansonova-er-selv-uacceptabel) og betaler 22 kroner i timen for at produce dansk design der bliver solgt til op mod 100,000 kroner – beklager det er bare ikke etisk at gøre. Arne Jacobsen designere Ægget for danskerne til danskerene som du kan læse her: https://da.122design.com/collections/arne-jacobsen og tror han ville vende sig i graven hvis han vidste at Polakker arbejder til 22 kroner i timen.

    Vi skulle hellere arbejde på på at fastlåse dansk design i Danmark, det kunne skabe dynamik og hjælpe med at udvikle mere. Der er heldigvis flere møbelfabrikker tilbage herhjemme fx Frederia møbler etc.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.