DESIGN

Thursday Talks #8

Bungalow5_Magasin_Lyngbyvase

Er det mig eller er den evindelige guldfeber ved at være mere end passé? Jeg har før diskuteret Kähler vasen alle gik amok over, men guld er efterhånden blevet plastret til på alle tænkelige designs.

Jeg kan sagtens leve med nye produkter i guld eller andre metaller, også selvom den trend, godt snart må uddø for min skyld. Også når guldkongen Tom Dixon fortsat sender nye produkter på gaden i guld, kan jeg også godt se igennem fingrene med det, men når nogle af de udødelige (for mig i hvert fald) designikoner lanceres i guld, så falder hammeren.

Hele sagen omkring den famøse Lyngbyvase, altså der er jo to af dem, og selvom begge to har lige meget ret (for de har rettens ord på, at de begge har ret til både design og navn), så tror jeg også det er med til at skubbe lidt på for ud af boksen tænkning for dem begge.

Jeg synes Hilflings Lyngbyvase i glas er helt vildt fantastisk, men nu har Magasin, så indgået samarbejde med de andre, Lyngbyporcelæn, om en limited edition i … banebrydende og helt innovativt … guld! Havde det nu været for et år siden, havde jeg måske kunne være lidt mere begejstret, men nu, virker det bare som om, de virkelig forsøger, at malke markedet. Mon dem der køber denne guldvase er dem der ikke fik fingre i den famøse Kähler? Og det bringer mig tilbage til, det virkelig udvander det eksklusive ved det originale design! Lyngbyvasen er skøn som den er, og den kan lige accepteres i andre farver og i glas, men lad nu være med, at ødelægge et designikon med en udvandet trend.

//

Is it just me or is the ever going gold rush pretty much over and done with? A few weeks ago I talked about the famous Kähler vase that everyone went totally bananas about, but hasn’t gold more or less been on every goddamn product these days?

I can easily live with new products in gold or other metals for that matter, even though the gold trend really have to die soon, if you ask me. I can also overlook products from the gold king himself, Tom Dixon, but when some of the immortal (to me, that is) design icons keeps being relaunched in gold, then it just falls flat.

The case with the infamous Lyngbyvase, you know, that there is actually two different companies producing them. Even though both of them have equally rights to produce them (they have the courts judgement, both of them can use the design and name), I think, that this matter, just adds to the ideas of thinking outside the box for both of them.

I think that Hilfling’s Lyngbyvase in glass truly is amazing, but now Magasin is launching a limited Lyngbyvase in collaboration with Lyngby Porcelain … in ground-breaking and really innovative … gold! If this had happened a year ago, I would have been more enthusiastic, but now, it just seem as they try to milk dry the marked. I wonder, the people who will buy this gold vase, is that the people who didn’t get the famous Kähler? Which brings me back to, that this kind of stunt dilute the original design! The Lyngbyvase is amazing as it is, I can accept it other colours and in glass, but don’t ruin a true design icon with last years trend!

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply
    Louise Oest
    October 30, 2014 at 14:22

    Jeg har det på præcis samme måde med glas udgaven, den synes jeg faktisk er decideret grim. Men der må sgu være penge i lortet 😉 generelt tænker jeg, at vi forbrugere efterhånden er nået til bristepunktet, af alle de genoptryk, relanceringer osv.

    • Reply
      Allan
      October 31, 2014 at 11:38

      Men der må vel næsten være en grund til at forbrugerne bliver ved at efterspørge alt det (grimme) l**t. Det sjove er jo også, hvilket jeg ikke vidste, at begge Lyngbyvase producenter leverer den i glas. Lad os krydse fingre for at Hilfling i det mindste ikke (også) laver den i guld.

      • Reply
        Louise Oest
        October 31, 2014 at 12:06

        Tænker vi køber “minder”, i en ret så fortravlet tid (hvor vi i hvert fald ikke har tid til at loppe den efter de originale) så søger vi tilbage til en (måske) forherliget tid, med tanken om mors kødgryder osv. Udover det, så kunne de noget med design i 50-60’erne og det ville være fjollet af producenterne, hvis ikke de forsøgte at flyde med på bølgen (og uden tvivl tjene gode penge) 🙂

  • Reply
    Jesper
    October 31, 2014 at 09:58

    Om det er OK at komme med vasen i guld er jo en smagssag og jeg ved hvad jeg syntes….
    Men hvor er det FEDT at der for en gang skyld er et blogindlæg som forholder sig KRITISK til emnet.
    Alt for mange designblogs er økonomisk drevet af en positiv indstilling til et produkt. Giv det lidt kant og kom med en personlig mening om produkter og trends. Så tak for dette indlæg 🙂

    • Reply
      Allan
      October 31, 2014 at 11:40

      Tak for de fine ord. Jeg synes bestemt det er vigtigt, at man som blogger forholder sig kritisk til noget. Mange brands synes faktisk det er fedt med kritikken, mens andre sikkert hader det. Men her på siden, kan man altså læse kritiske holdninger til diverse emner. Og tak for kommentar.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.